puur China! en dan weer terug... - Reisverslag uit Dongguan, China van Robin Li - WaarBenJij.nu puur China! en dan weer terug... - Reisverslag uit Dongguan, China van Robin Li - WaarBenJij.nu

puur China! en dan weer terug...

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Februari 2016 | China, Dongguan

Vroeg wakker geworden na een aparte nacht in een groots lux hotel. De douche voor het slapen gaan heeft me goed gedaan en ik stuur de laatste appjes, lees het nieuws, gebruik nog meer apps die internet gebruiken,want we hebben erg goed internet op de kamer.

In slaap vallen deed ik lastig. Het was hoog op de 18e verdieping warm. De thermostaat in de slaapkamer geeft 25 graden aan. Broeierig om in te slapen. Tevergeefs zetten we de meter lagen en op high cooling,maar de temperatuur blijft nog erg hoog. Ik weet pas laat in de nacht (zeker half 4) mijn echte slaap te pakken.
Pas in de ochtend komen we erachter dat de temperatuur wellicht maar 1 tot 1.5 graad is gezakt.
Vroeg in de morgen,in mijn gevoel, worden we wakker gebeld door de neef van mn vader. Hij belt ons om door te geven dat hij onderweg is naar het restaurant in het hotel. We gaan gezamenlijk ontbijten.

Een kort half uurtje later brengt de lift ons naar de verdieping waar het restaurant is. We weten alleen dat we aan tafel kunnen aanschuiven,meer niet. We zoeken het restaurant af waar alleen maar andere gasten te zien zijn.er zijn wel lege tafels,maar de neef en familie waren er al. Ze moesten dus ergens zijn.
We lopen terug naar de uitgang en gaan een hoekje om. Hier is een grote ruimte afgeschermd en deze ruimte is voor ons gedekt. We worden verwelkomd door de familie die al aan tafel aan het eten was. Het was de privé kamer in het restaurant met een grote flatscreen en een grote tafel met een mechanisch draaiplateau, waarop de verschillende stoommandjes en ovale borden met noodles op werden rondgedraaid. Je hoeft, in tegenstelling van een normale tafel, nu dus niet "zelf" aan het plateau te draaien. Enkel te wachten tot je favoriete gerechtje voorbij komt draaien.

Het eten is vorstelijk lekker en we hebben de beschikking over een eigen bediende die op een teken haar hoofd om de hoek werpt om te kijken wat ze kan doen. Dit doet ze ook wanneer er geen teken is. Voor je het weet is je lege kopje weer gevuld met lekkere warme Chinese thee.
Op de grote flatscreen is een wedstrijd van de NBA competitie live te volgen. Het enige weet ik dat ik een Stephen curry voorbij heb zien rennem al stuiterend met de bal en punten scorend.

Het was te gek en te veel. Al die gerechten met de familieleden. De tafel was groter dan de hoeveelheid leden die aan tafel zaten,maar langzaam aan gingen de leden en kwamen er nieuwe leden bij. Er werden voortdurend nieuwe gerechten besteld,want de oude gerechten waren afgekoeld. Gelukkig werd alles wel opgegeten. Ook de koudere gerechten.

Na de luxe ochtend maaltijd pakten we onze spullen van de hotelkamer en checkten we uit.
Alles werd betaald door de neef van mijn vader en we liepen gezamenlijk het hotel uit naar zijn auto die klaarstond. Dit is mijn eerste ervaring (en wellicht de enige) in mijn leven dat ik in zo'n luxe Porsche Cayenne heb gezeten. Het was echt te mooi om eens mee te maken. Op het parkeerterrein voor het hotel stond een schoonmaker naar de auto te staren en dit geeft mij dan het gevoel van schuld of het gevoel van onwennig.

Maar dit was al snel voorbij, want van de vrouw van de neef mocht ik voorin zitten op de bijrijdersstoel om goed zicht te hebben. En goed zicht had im zeker!

Met de auto reden we door een druk Dongguan waar de rijdende auto's de baas zijn en waar het lijkt alsof de grootste en duurste auto's de regels mogen bepalen? Waar in veel landen de belijning op de weg een betekenis heeft,had het hier in sommige gevallen meer een decoratieve functie want al zigzaggend gingen we soms door het verkeer.

We.komen heel en veilig aan bij onze bestemming aan. Een groots park in de buurt van de woning van de neef. Hij woont in.een afgeschermd villa park met aan de noord en zuid kant van net park bewaking en slagbomen. Of er aan de west en oostkant ook een doorgang is was niet duidelijk,maar dat zal wellicht ook zo zijn.

In het grote park was het genieten geblazen. Een mooi park met mooie bebossing en een grootse waterpartij. Een klassiek geval van feng shui, harmonie. Wat ik vooral in dit park zo mooi was is de kleine kijk op hoe de "locals" hier de zondagochtend met elkaar beleven. Je zoet families,gezinnen en stelletjes door het park lopen. Ook zie je veel kinderen rennen, spelen of fietsen. Fietsen kun je hier ook huren en dit werd dan ook veel gedaan. Van mountainbikes maar elektrische fietsen, familie tandems,maar ook waterfietsen.ik kon hier erg van genoeten en heb hier veel foto en video materiaal van gemaakt. Ook had je hier een soort van elektrische scootmobiels die door kinderen bestuurd konden worden.

Grote families die lopen, praten, eten..alles werd hier gedaan. Dit alles in een groot park met mooie vergezichten, knusse hoekjes, kleine heuveltjes en speeltuinen voor kinderen.
In sommige gevallen zo simpel,maar de mensen blijken er zeer van te genieten. Alsof het belangrijkste wat er is op die zondagmorgen het samen zijn is met familie. Zo.simpel en mooi en daar kan ik van genieten!

Zo kun je op de foto's zien hoe mooi en levendig de locals zich vermaken. Iets waar we in Nederland zeker van kunnen leren
Was deze manier van genieten maar ook maar vaker bij ons aanwezig.

Na een lang bezoek aan het park eten we nog in een restaurant en worden we maar station Dongguan gebracht.

Het einde van het bezoek aan China. Voor nu, want wellicht doen we in mijn tweede week in Hongkong een nieuw bezoek aan China, maar dan een georganiseerde reis.
Er zijn morgen precies 7 dagen voorbij. Tot nu toe Eén prachtige 7dagen. Goed besteed!

Dankbaar kijk ik terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

vanaf 21-2-2016 ben ik op reis in het grote Hong Kong. Een plek die ik al meerdere malen heb mogen bezoeken. Voor plezier,maar ook om op familiebezoek te gaan. Mijn ouders komen oorspronkelijk uit Hong Kong.

Actief sinds 21 Feb. 2016
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 3397

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 08 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: