op bezoek in China met een verrassing - Reisverslag uit Dongguan, China van Robin Li - WaarBenJij.nu op bezoek in China met een verrassing - Reisverslag uit Dongguan, China van Robin Li - WaarBenJij.nu

op bezoek in China met een verrassing

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

27 Februari 2016 | China, Dongguan

'S morgenvroeg. We staan vroeg op om op weg te gaan richting de metro. Vandaag staat een bezoek aan China op het programma.
Er woont familie van mijn vader in Dongguan, China en wanneer we in Hong Kong zijn kan een bezoek aan familie in China niet uitblijven.
Dit keer zal ook mijn oom Wing Lung mee gaan.

Met de metro reizen we naar Kowloon Tong om over te stappen. Op de trein die ons naar Lo Wu brengt. hier is de grensovergang met China. Om de grens tussen Hong Kong en China over te gaan moet je, hoe gek het ook klinkt, langs de douane en jezelf met paspoort legitimeren. Je moet zelfs een visum hebben om officieel naar China te gaan. Als toerist heb je deze dus nodig. Voor ons is dat niet van toepassing, want we hebben officiële papieren uit Hong Kong afgegeven door de staat Hong Kong, waardoor je dus vrij als Hong Kongchinees naar China kan reizen.
Een verschil met vorige keer dat ik de grens overstak is dat het prikkeldraaenen de booskijkende Chinezen nu niet aanwezig zijn. Het prikkeldraad was bevestigd bovenop een lange muur en deze stond aan een lange weg die naar de kant van China liep. Je liep dus over een zwaarbewapende weg. Deze weg was nu redelijk normaal en zoals ik al zei waren de booskijkende Chinezen weg.

Een langs rit met de trein volgde. De trein was erg vol,waardoor ik de hele rit al staande heb moeten doorbrengen. Na een klein half uur stapten we uit op station Dongguan. Hier hadden we afgesproken met familie.

Het station zag groots en grauw als in een documentaire waarin communistisch China wordt toegelicht. Heel grauw en groots. Meer ruimte dan er mensen zouden reizen.toch waren er veel reizigers, maar door de grote ruimtes voelde je alsof je met een klein aantal mensen was. Overal.stonden officieel uitziende mensen in uniform en je moest ook door detectiepoortjes met je eigen treinkaartje als controle. Je hield je treinkaartje,welke op naam stond, tegen een sensor en vervolgens ging er een poortje open. Je zou dus stom zijn als je het kaartje tijdens de reis per ongeluk had weggegooid. Dan had je een probleem gehad en kwam je het station niet op een normale manier af...

Na een half uur buiten gewacht te hebben werden we opgehaald door de familie van mijn vader (zeg maar zijn neef)
We werden maar een over de top restaurant gereden in een super de luxe wagen. De familie waar we op bezoek zijn zijn voor Chinese gebruiken erg welgesteld en leggen je dan ook erg in de watten als je langs komt.
Zeg maar beetje over de top!

Je kent de documentaires wellicht wel waarin het groeiend aantal rijke Chinezen wordt toegelicht. Onder deze categorie vallen ook deze familieleden en zij rijden ook in de grote luxe wagens die in de documentaire worden aangekaart.
De vorige keer reden ze bijvoorbeeld nog in een Mercedes en een Toyota royal crown,maar deze hebben nu plaats gemaakt voor een lexus en een Porsche...

Gek gezegd kan ik er niet aan wennen en voelt het ook een beetje schuldig. Je ziet op de straten van Dongguan meer armere mensen dam rijkere en dan kom ik even langsgereden in een wagen vol met leer en alle nieuwste snufjes.

Na het eten in het restaurant worden we naar onze slaapplek gebracht. Niet om gelijk te slapen,maar om onze spullen weg te leggen? Ze hebben voor ons een super de luxe hotel geboekt en mee was geen optie. We rijden erheem en het is het Wanda Hotel in Dongguan geworden.
We bezoeken de kamer en deze blinkt zeer luxe te zijn en de kamer die we hebben is op de 18e verdieping,waardoor je een groots uitzicht hebt over de stad. In de kamer.is zijn twee grote bedden welke de afmeting hebben van een klein tweepersoons bed.

Na het bezoek aan de verrassing, het feit dat er een luxe overnachting voor ons is geregeld gaan we naar een mooi park.
Het is een typisch Chinese tuin met een pagode. Een perfecte plek om tot rust te komen. Een plek waar feng shui aanwezig is..echte harmonie.
Mooie rustgevende zit plekken omringd door verschillende bamboes en een goede afwisseling van water en aarde. Het is echt een prachtige tuin en hier besteden we onze namiddag. Hier knapte ik echt van op.

Vervolgens eten we ons avondeten wat een bijzondere vorm van aan tafel eten is. Er is een tafel met wokcombinatie in één en in die wok worden de ingrediënten klaargemaakt. Gezamenlijk eten we van gans,groentes,noodles en verschillende andere soorten vlees.
Ik zal over de echte etenswaren (vlees) maar geen toelichting geven,want moest zelf even slikken toen ik hoorde wat het echt was. Maar maak.je GEEN zorgen! Het was geen hond of kat of welk ander huisdier,maar laat ik het zo zeggen. Ik heb het op,vond het wel.oké om te etenaar zou het niet bestellen als het op de menukaart stond.

Na het avondeten worden we bij ons luxe hotel gebracht en lig ik nu dit lange verslag te typen liggend op een super groot bed. Ik ga straks maar eens heerlijk genieten van de luxe badkamer en morgen afwachten wat ons te wachten staat. Dit alles van vandaag bij elkaar kan veel vertellen over wat er morgen kan gebeuren.

Hoe dan ook. Ik ben zeer dankbaar dat ze dit voor ons doen,maar we komen enkel op bezoek om bij te praten. Voor de gezelligheid. Dat we zo on de watten worden gelegd is over de top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

vanaf 21-2-2016 ben ik op reis in het grote Hong Kong. Een plek die ik al meerdere malen heb mogen bezoeken. Voor plezier,maar ook om op familiebezoek te gaan. Mijn ouders komen oorspronkelijk uit Hong Kong.

Actief sinds 21 Feb. 2016
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 3387

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 08 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: